Morgenfugl

Startet morgenen med en hilserunde der jeg hilste på mange av de som jobber i andre sektorer av IKT her på huset. Som en bonus lærte jeg hvordan jeg skal lage perfekt kaffe.Trikset er å skylle filteret før bruk og ikke la den stå for lenge etter at den er ferdig.

Etterpå fortalte Samuel om service strukturen, om første og andre linje, brannslukking og «problem». Han tok også litt om sikkerhet og som en lærepenge skiftet han profilbilde på Gmail kontoen min til Justin Bieber. Skrudd form for humor. Jeg kommer til å huske å låse pcen med windows tast+L fra nå av.

Det neste jeg skulle gjøre var å tanke to stasjonære maskiner. Det gjøres ved å koble dem til nettet og trykke F12. På nettverket er det en tjeneste på en server som sender ut et signal. Om den får beskjed om at du har tenkt å installere et ny OS kan du gå gjennom denne tjenesten. Da laster den over en liten versjon av Windows du har valgt. Tjenesten sjekker en rekke ting, et eksempel er at den sjekker om maskinen har et minimum  av RAM. Etter installasjon sjekkes BIOS for å hente rett drivere fra et bibliotek på serveren. Man kan også velge hvilke programmer du vil skal installeres på samme måte.

 

Det har vært en god dag. Jeg begynner å finne meg til rette og gjøre oppgavene jeg får selvstendig. Tror jeg kan bli vant til å jobbe her. Nesten så man blir fristet til å bli lærling… Kanskje.

Legg igjen en kommentar

