Å IT eller ikke IT, det er spørsmålet

Den andre dagen her på HiL kom jeg til en mørk og forlatt IT-avdeling kl. 08 på morgenen. Jeg ble litt bekymret for at jeg ikke hadde fått med meg at alle skulle være borte eller noe liknende. Heldigvis var de bare litt sene. Arbeidsdagen startet med sjauing av nye skjermer. Fire paller og hundre pcer som skulle stues inn på server rommet ved siden av helpdesken. Det gikk fort med hjelp av andreårslærlingen Tore. Han er ganske lavmælt, men er veldig hyggelig og intressant å snakke med. Det viser seg at han faktisk driver med programmering på fritiden og har laget et par spill. Jeg prøvde det ene android spillet, det er inspirerende å se hva han greier å lage helt selv. Det gir meg bare mer lyst til å prøve det samme.

I dag er det bare oss to og Margrete ved Helpdesken så vi får da jobben med å gå rundt og hjelpe folk rundt om i bygget. Det var en som hadde problemer med at han datt ut av nettet og ikke fikk kontakt med H:, dette kunne bare løses ved å logge inn igjen med Novell. En annen fikk problemer med Lotus notes, mailsystemet de bruker her, som krasjet når han startet det. problemet skyldes ifølge Tore prosesser i bakgrunnen som forstyrret programmet. Det ble fikset med en omstart. Det siste som skjedde før lunsj var problemer med Fasportalen, en nett tjeneste som gir tilgang til flere forskjellige programmer, i dette tilfellet i forbindelse med regnskap. Dette kunne verken jeg eller Tore noe om, men etter lunsj fant vi ut at det gjaldt alle brukere av portalen og at det var leverandøren sin skyld. De skulle få fikset det så fort som mulig.

Mens jeg sitter her og skriver blir jeg slått av den samme tvilen jeg følte da jeg var i praksis ved fylkeskommunen. Er det å bli lærling noe for meg? I de to praksisperiodene jeg har hatt har jeg stortrivdes på jobben, med de på avdelingen og med å bo et annet sted enn hjemme. Selv om det ikke er representativt for hvordan er vanlig dag for en lærling er, med det ansvaret og jobbmengden som følger med, virker det attraktivt. Jeg synes det er veldig intressant å sette meg inn i systemer, lære meg nye ting og bare suge til meg kunnskap som en svamp. Jeg kan synes kunder er greie å jobbe med og får høre fra mange at jeg er flink, nøye og alltid i godt humør. Men det er også ting jeg tror kan bli litt usikkert. Vil jeg kunne trives som lærling i to år på samme plass? Vil jeg kunne gå sammen med de/den andre lærlingen og jobbe med dem hver dag? Er det så vanskelig å finne seg en boplass og greie seg for seg selv på Lillehammer eller til og med få en lærlingplass bare ved IKT avdelingen på dokka? Hva med alle jeg kjenner, de som tar påbygg og mest trolig flytter til andre steder i landet. Ofrer jeg det lille jeg har av kontakt  privat med andre mennesker når jeg er på Lillehammer og de er på Dokka?

Jeg har faktisk søkt på påbygg, men nå er jeg som sagt ikke sikker. Er denne tvilen et tegn på at jeg bør bli lærling? Kanskje jeg kan bli det ved Dokka istedefor å måtte flytte til Lillehammer? Et bedre spørsmål er hvorfor jeg ikke kan greie å finne ut hva jeg vil like lett som jeg setter opp Windows.

Legg igjen en kommentar

